Tibet - Het klooster van Ganden

Tibet | Monniken bidden in het Ganden Klooster in Tibet

Foto: Monniken bidden in het Ganden Klooster in Tibet (bron: Ronald van der Veer)

Tibet - Bij de afslag naar Ganden klooster is iedereen weer wakker. Vanuit de vallei rond de 3.600 meter, rijdt de bus via de haarspeldbochten naar het Ganden Klooster op 4.500 meter. Naarmate we hoger komen hebben we een steeds mooier uitzicht over de vallei en zien we het klooster al tegen de bergtop liggen. Als we door de poort naar binnen rijden, blijkt er in het guesthouse geen plaats meer te zijn. Er wordt overlegd met de aanwezigen monniken. Misschien kan een nieuw onderkomen uitkomst bieden, maar de sleutel-eigenaar is momenteel niet aanwezig. We besluiten eerst te gaan eten. Het menu is beperkt en komt neer op een keuze uit verschillende soorten noodles met warm water. Na het eten is de sleutel aanwezig en we kunnen in het – eigenlijk nog niet opgeleverde – complex intrek nemen. De douche geeft nog wel koud water, want de boiler staat nog in de kartonnen doos op de grond. ’s Avonds hebben we een rondwandeling gemaakt over het complex. We klimmen helemaal naar boven en daarvandaan hebben we een prachtig uitzicht aan de andere kant van de berg over de vallei. Terwijl de schermer intreedt lopen we via een smal pad om de berg heen om uiteindelijk net voor het donker weer bij het Ganden Monastery uit te komen. De volgende ochtend leidt Gonbo ons door het kloostercomplex. De kora rond het klooster, loopt over de bergrug. We genieten weer van het mooie uitzicht aan de achterzijde van het klooster over de 800 meter lager liggende vallei. In de diepte zien we de weg naar Lhasa lopen. Als we de kora rond lopen, komen we ook langs een sky-burial plaats (niet in gebruik gelukkig). Via de lage kora lopen we om de berg heen en zien het klooster weer liggen. De groep is op dat moment al gesplitst in een snelle en minder snelle groep. Bij het klooster gaan we op eigen gelegenheid de tempels van het klooster bezichtigen. We hebben hiervoor één uur de tijd. Het Ganden klooster heeft drie grote college zalen. In de eerste zijn net de monniken aan het bidden. Een bonte verzameling aan slippers staan voor de deur. Het is prachtig om de tempel te bezichtigen met het gezang van de monniken. We dwalen verder door de straatjes, poortjes en steegjes. Regelmatig klimmen we trappen op voor uitzicht vanaf het dak en zo bezichtigen we het hele kloostercomplex. Het klooster is ook zwaar getroffen tijdens de culturele revolutie, maar is fraai hersteld. De tijd vliegt om en voor de laatste tempel hebben we eigenlijk onvoldoende tijd meer. Jammer.

Tibet | Het klooster van Ganden

Het basecamp van de Mount Everest

Tibet | Het basecamp van de Mount Everest

Tibet - Daarna lopen we in een rustig tempo naar het tentenkamp. Het tentenkamp ligt op 5.028 meter hoogte en dat is wel te merken. Enerzijds door de ijle lucht minder zuurstof beschikbaar is, maar ook is het behoorlijk fris en staat er een flinke wind. Het tentenkamp ...

Het Tibetaanse Potala Paleis in Lhasa

Tibet | Het Tibetaanse Potala Paleis in Lhasa

Tibet - Het Potala paleis ligt hoog boven de stad. Omdat ik nog niet aan de hoogte gewend ben loop ik de bijna 300 treden van het immense Potala paleis in een rustig tempo omhoog. Onderweg bewonder ik het bouwwerk. In totaal heeft de Potala 13 verdiepingen en ...

Alle landen in Azië

Azië | Bangladesh | Bhutan | Cambodja | China | Filipijnen | Hong Kong | India | Indonesië | Iran | Israel | Japan | Jemen | Jordanië | Kazachstan | Kirgizië | Laos | Libanon | Macau | Malediven | Maleisië | Moldavië | Mongolië | Myanmar | Nepal | Oekraïne | Oezbekistan | Oman | Rusland | Saudi-Arabië | Seychellen | Sri Lanka | Syrië | Tadzjikistan | Taiwan | Thailand | Tibet | Turkije | Turkmenistan | Verenigde Arabische Emiraten | Vietnam | Zuid Korea |

Alle rondreizen Tibet vergelijken

We reizen steeds meer en gaan steeds verder weg! Wil jij ook de mooiste wereldlocaties bezoeken? Bekijk hieronder het aanbod van de avontuurlijke rondreis aanbieders, of selecteer jouw reis op www.rondreizen-vergelijken.nl

Rondreis china & tibet, 30 dagen

Rondreis China Tibet Djoser

Reisduur: 30 dagen

Groepsrondreis tibet en nepal

Rondreis Nepal Tibet Sawadee

Reisduur: 23 dagen

Er zijn 2 rondreizen tibet gevonden op www.rondreizen-vergelijken.nl. Klik hier voor het complete overzicht!