Polen - Het kasteel van Marienburg

Polen | Het kasteel van Marienburg in Malbork

Foto: Het kasteel van Marienburg in Malbork (bron: Ronald van der Veer)

Polen - Het is buiten bewolkt, als we de gordijnen open schuiven. Het heeft geregend vannacht. Als we de bagage in de auto laden, miezert het nog licht. We rijden Gdansk uit op weg naar Warschau. Zo'n vijftig kilometer ten zuidoosten van Gdansk ligt het Malbork kasteel. Dit Middeleeuwse kasteel is het grootste bakstenen kasteel van Europa. Ondanks het heiige weer, zien we het kasteel al liggen als we de Nogat rivier over rijden. We parkeren de auto nabij het kasteel. Er staat precies één andere auto op het parkeerterrein. Voordat we het kasteel bezoeken, wandelen we het plaatsje Malbork in voor een ontbijtje. Bij een lokale bakker bestellen we kleine vlees broodjes en koffie. Weer terug bij het kasteel is het praktisch droog. We besluiten de paraplu's in de auto te laten. Omdat het maandag is, is alleen het binnenterrein van het kasteel geopend. De tentoonstellingsruimtes zijn gesloten. Hierdoor krijgen we een gereduceerd toegangskaartje. Hier is ook een audiotour bij inbegrepen. Met de koptelefoon op volgen we de route door het kasteel. Het kasteel van Malbork bestaat uit drie verdedigingslinies. Vanaf de buitenste ring hebben we mooi uitzicht op de beneden vesting en het hoog-gelegen kasteel. Via een ophaalbrug komen we in het beneden kasteel. Een groot binnenterrein met rondom bakstenen gebouwen en kasteelmuren. Via een tweede ophaalbrug komen we in het hogere gelegen centrale gedeelte van het kasteel. De audiotour geeft duidelijk uitleg over het kasteel en legt duidelijk uit waar we naar toe moeten lopen. Zelfs als we even stil blijven staan, wordt de laatste aanwijzing herhaald. Bij de kapel, aan het einde van de tour, krijgen we de deur niet open. Zou de kerk ook gesloten zijn op maandagen? Net als we weg willen lopen gaat de deur aan de andere kant open. Een suppoost legt uit dat we de hendel niet goed naar beneden gedrukt hebben. De kapel is een waar pronkstuk van het kasteel. Aan de muren is goed te zien wat gerestaureerd is na de verwoestingen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Gelukkig is alles in oude staat hersteld.

Polen | Het kasteel van Marienburg

Concentratiekamp Auschwitz

Polen | Concentratiekamp Auschwitz

Polen - De stad Krakau is nauw verbonden met de geschiedenis tijdens de tweede wereldoorlog. Op zo'n zestig kilometer van Krakau lag tijdens de oorlog het grootste vernietigingskamp van de nazis: Auschwitz. Om negen uur rijden we met de auto Krakau uit en zetten ...

De prachtige kerken van Poznam

Polen | De prachtige kerken van Poznam

Polen - Bij het binnen rijden van Poznan is het druk op straat. De avondspits komt hier al vroeg op gang. Het hotel ligt pal naast het oude centrum. Helaas is de weg er naar toe afgesloten door wegwerkzaamheden. Op goed geluk slaan we rechts af. De navigatie ...

De zoutmijnen van Wieliczka

Polen | De zoutmijnen van Wieliczka

Polen - Voordat we naar Krakau gaan, bezoeken we eerst de zoutmijnen van Wieliczka. Het zoutmijnencomplex ligt net iets voorbij Krakau. Omdat we vooraf al tickets gereserveerd hebben voor de Engelstalige rondleiding, hoeven we niet in de rij te staan bij het ...

Het oude centrum van Warschau

Polen | Het oude centrum van Warschau

Polen - Vandaag gaan we kennismaken met de stad Warschau. Direct naast het hotel staat het Staszic paleis met op het plein er voor het standbeeld van Copernicus. We steken door naar het Pilsulski plein, het grootste plein van de stad. Aan de rand van het plein, ...

Oude centrum van Gdansk

Polen | Oude centrum van Gdansk

Polen - We beginnen de dag rustig. Nadat we koffie in de hotelkamer gedronken hebben, lopen we naar de kade van de Motlawa rivier voor een ontbijt. Het is prachtig weer. De zon schijnt en het is zo'n vijf graden buiten. In een klein cafeetje bestellen we een ...

Stadscentrum Kraków

Polen | Stadscentrum Kraków

Polen - Vandaag bezoeken we het oude centrum van de stad. We beginnen met de rondwandeling in de oude Joodse wijk omdat ons hotel hier ook ligt. Direct op de hoek van de straat staat al de eerste Joodse tempel. Al in de negentiende eeuw concentreerde de Joodse ...

Alle landen in Europa

Europa | Albanië | Andorra | Armenië | Azerbeidzjan | België | Bosnië en Herzegovina | Bulgarije | Cyprus | Denemarken | Duitsland | Engeland | Estland | Finland | Frankrijk | Georgië | Griekenland | Hongarije | Ierland | IJsland | Italië | Kosovo | Kroatië | Letland | Liechtenstein | Litouwen | Luxemburg | Malta | Moldavië | Monaco | Montenegro | Nederland | Noord Ierland | Noord Macedonië | Noorwegen | Oekraïne | Oostenrijk | Polen | Portugal | Roemenië | San Marino | Schotland | Servië | Slovenië | Slowakije | Spanje | Transnistrië | Tsjechië | Vaticaanstad | Wales | Zweden | Zwitserland |

Alle rondreizen Polen vergelijken

We reizen steeds meer en gaan steeds verder weg! Wil jij ook de mooiste wereldlocaties bezoeken? Bekijk hieronder het aanbod van de avontuurlijke rondreis aanbieders, of selecteer jouw reis op www.rondreizen-vergelijken.nl

Warschau en krakau

Rondreis Polen SRC Reizen

Reisduur: 7 dagen

Fietsreis polen, 9 dagen

Rondreis Polen Djoser

Reisduur: 9 dagen

Rondreis polen - 9 dagen; nysa busjes en opstandig...

Rondreis Polen Koning Aap

Rondreis polen, 14 dagen

Rondreis Polen Djoser

Reisduur: 14 dagen

Groepsrondreis polen

Rondreis Polen Sawadee

Rondreis polen hoogtepunten - 15 dagen; het land v...

Rondreis Polen Koning Aap

Reisduur: 15 dagen

Er zijn 7 rondreizen polen gevonden op www.rondreizen-vergelijken.nl. Klik hier voor het complete overzicht!