Nieuw Zeeland - Jetboat en Funyak op de Dart River

Nieuw Zeeland | Uitzicht op de Dart River

Foto: Uitzicht op de Dart River (bron: Ronald van der Veer)

Nieuw Zeeland - We gaan vandaag een boottocht maken op de Dart River. Hiervoor moeten we eerst naar Glenorchy rijden, een krap uurtje verderop. We krijgen een wetsuit, wetshoes, een fleece, een regenjas en een reddingsvest uitgereikt. In de kleedruimte verwissel ik de kleding. In de haven ligt de Jetboat al klaar. Ethan, de schipper, heet mij welkom. Een Jetboat is speciaal ontwikkeld om over ondiep water te varen, legt Ethan uit. De boot heeft maar tien centimeter diepgang. Desondanks zullen we af en toe wat stenen raken op de rivier, vertelt Ethan. Dit is geen probleem. We varen het Wakatipu meer op. Ethan geeft gas. De boot lijkt over het water te driften. Een draaiend handgebaar van hem is het teken dat de boot een 360 graden turn gaat maken. Ethan gooit het roer om en de Jetboat kletst tegen de eigen hekgolf aan. Fantastisch. De Dart River komt aan de noordzijde in het meer uit. Het is een zeer brede rivier, maar met nauwelijks water. Overal liggen steenbanken in de rivier. Alleen bij zware regenval komt de waterstand hoger. Ethan stuurt de boot op hoge snelheid over de stroompjes water. We varen zeventig km/pu. Ethan kent de rivier duidelijk goed. Een verkeerde afslag en de boot loopt vast op de stenen. We varen het National park binnen. De rivier loopt met meer bochten. Ethan ontwijkt rotsen en boomstronken. Ook maakt hij zo nu en dan een 360 turn. Droog blijf ik hierbij niet. Na een uurtje varen stappen we uit bij een zijstroom van de rivier. Hier liggen de funyaks al klaar. Een funyaks is een stevige opblaasbare kajak. De groep wordt in drieën gedeeld. Iedere groep neemt met een gids vier kano's mee. James begeleidt mij. Hij geeft uitleg over de funyak, het roeien en het besturen. Ook geeft hij uitleg wat te doen mocht je onverhoopt overboord vallen. Er staat vandaag vrij veel wind. Dit betekent dat we minder hard hoeven te peddelen, maar ook dat het water onstuimiger is. Het varen valt reuze mee. We laten de kano met de stroom meedrijven. Zodra de achterzijde wind vangt, ligt de kano snel dwars. Op sommige plaatsen waarschuwt James om in de bochten vooral links of juist rechts te blijven om niet in de stroming te komen. Soepel drijven we de rivier af. Het zonnetje schijnt en de bergachtige omgeving is schitterend. Na zo'n drie kwartier varen stoppen we bij een kreek. We trekken de kano's met de hand een stukje tegen de stroom op. Aan het einde is een smalle rotsopening. Deze spleet is ontstaan tijdens een aardbeving jaren terug. Je kunt nog zien hoe de rotsen in elkaar gezeten hebben, legt James uit. Voorzichtig varen we de funyaks door de smalle opening. Wat is dit gaaf! Na enkele bochten stuiten we op een stroomversnelling. Hier kunnen we niet verder. We varen weer uit de grot en gaan aan land voor de lunch. Na de lunch varen we nog een klein stukje over de Dart River tot Paradise beach. Deze omgeving wordt vaak gebruikt voor filmopnames. Onder andere zijn scènes voor de film Lord of the Ring hier opgenomen. Op het kiezelstrand laten we de funyaks leeglopen en rollen ze op. Met een bus worden we teruggebracht naar het beginpunt in Glenorchy.

Nieuw Zeeland | Jetboat en Funyak op de Dart River

Abel Tasman National Park

Nieuw Zeeland | Abel Tasman National Park

Nieuw Zeeland - Om acht uur rijden we het terrein van Abel Tasman Kayaks op. We hebben een kajak tour in het Abel Tasman National Park geboekt. Direct worden we voorgesteld aan Balwi. Onze gids voor vandaag is van Indiase komaf. Het verblijft al vier jaar in Nieuw Zeeland. ...

Cape Reinga

Nieuw Zeeland | Cape Reinga

Nieuw Zeeland - Er rijden vandaag meerdere bussen. De tweede bus die voor komt rijden is onze bus. Marvin is de chauffeur en heet ons welkom. Doordat er meerdere bussen rijden, rijdt Marvin eerst helemaal naar Cape Reinga en daarna via het strand weer terug. Hierdoor ...

Cathedral Cove

Nieuw Zeeland | Cathedral Cove

Nieuw Zeeland - Tegen half twee naderen we Hahei op het schiereiland. Aan de rand van het plaatsje is een groot autopark ingericht. We kiezen er voor om geen gebruik te maken van de shuttle bus, maar te voet naar het strand van Hahei te gaan. Het strand van Hahei wordt ...

De Gletsjes rond Mount Cook N.P.

Nieuw Zeeland | De Gletsjes rond Mount Cook N.P.

Nieuw Zeeland - Een spannende dag vandaag. Zou de gletsjertocht door gaan? Wanneer we wakker worden is het bewolkt. Gisteren leek de weersvoorspelling beter. We kunnen om negen uur bellen of de helikoptertocht doorgang vindt. Voor de zekerheid kiezen we er voor om in ...

Milford Sound Fjord

Nieuw Zeeland | Milford Sound Fjord

Nieuw Zeeland - Buiten is het nog donker als de wekker af loopt. Het is half zes. We douchen en ontbijten in ons huisje. Om iets voor half zeven gaan we op pad. Om negen uur vertrekt de boot in de Milford sound. De afstand naar de Milford sound is nog 120 kilometer en ...

Otago Peninsula

Nieuw Zeeland | Otago Peninsula

Nieuw Zeeland - In de namiddag hebben we een wildlife tour geboekt naar het Otago schiereiland. Omdat de tour tot in de avond duurt, besluiten we nu alvast te gaan eten in een van de restaurantjes in het centrum. Om half vier pikt Tony ons op bij het hotel. Samen met ...

Queenstown

Nieuw Zeeland | Queenstown

Nieuw Zeeland - Queenstown is een stad met ruim 10.000 inwoners op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland. Queenstown ligt aan de noordoostkust van het Wakatipumeer, met The Remarkables op de achtergrond. We zijn halverwege de route naar Queenstown. Het is nog tweeënhalf ...

Thermal Wonderland Wai-O-Tapu

Nieuw Zeeland | Thermal Wonderland Wai-O-Tapu

Nieuw Zeeland - Net een half uurtje rijden onder Rotorua ligt het Thermal wonderpark Wai-O-Tapu. Naast de geothermisch poelen, ligt hier ook de Lady Knox geiser. Iedere dag om kwart over tien spuit de geiser water omhoog. We vertrekken op tijd om zeker te zijn dat we ...

Tongoriro Alpine Crossing

Nieuw Zeeland | Tongoriro Alpine Crossing

Nieuw Zeeland - Om precies half acht rijden we het grasveldje op. Er staan al verschillende mensen te wachten voor de bus van acht uur. Het is over de weg nog 25 minuten rijden naar het beginpunt. Onderweg geeft de chauffeur aan, dat het bewolkt is vandaag en dat op ...

White Island Volcano

Nieuw Zeeland | White Island Volcano

Nieuw Zeeland - Om kwart over zeven checken we in voor de boottocht naar de White Island volcano. De check in is bij de receptie van ons hotel. Hier kunnen we ook direct de kamer uitchecken. Aan de kade ligt de Pee Jay VI, het schip dat ons naar het eiland vervoert. ...

Alle landen in Oceanië

Oceanië | Australië | Fiji | Frans Polynesië | Nieuw Zeeland | Palau | Tuvalu | Vanatu |

Alle rondreizen Nieuw Zeeland vergelijken

We reizen steeds meer en gaan steeds verder weg! Wil jij ook de mooiste wereldlocaties bezoeken? Bekijk hieronder het aanbod van de avontuurlijke rondreis aanbieders, of selecteer jouw reis op www.rondreizen-vergelijken.nl

Startersreis nieuw-zeeland

Reisduur: 28 dagen

Discover nieuw-zeeland deluxe

Reisduur: 19 dagen

Rondreis nieuw-zeeland per auto: noordereiland in ...

Rondreis Nieuw Zeeland Van Verre Reizen

Reisduur: 22 dagen

Rondreis nieuw-zeeland per auto: hoogtepunten nieu...

Reisduur: 23 dagen

Nieuw-zeeland highlights

Reisduur: 26 dagen

Rondreis nieuw-zeeland per auto: familiereis in 3,...

Rondreis Nieuw Zeeland Van Verre Reizen

Reisduur: 25 dagen

Rondreis nieuw-zeeland per auto: uitgebreid zuider...

Er zijn 22 rondreizen nieuw_zeeland gevonden op www.rondreizen-vergelijken.nl. Klik hier voor het complete overzicht!